Al zeker anderhalf jaar lang werd ik gebeld door een ontzettend aardige meneer die me een leuke marketingtool wilde verkopen. Het toepassen van goed relatiebeheer had hij prima begrepen; zo eens in het halfjaar belde hij op en toonde hij interesse in het bedrijf en mij persoonlijk. Hij had een aangename stem en had een vlotte babbel, zonder dat het ‘verkoop scoren’ eraf droop. Eigenlijk waren het altijd best leuke telefoongesprekken.
Goed product, goed verhaal
Natuurlijk vroeg hij gaandeweg het gesprek altijd of er interesse was in zijn leuke en nuttige marketingtool en ik was daar eerlijk over: op dit moment loopt er geen campagne waar ik de tool bij kan gebruiken, maar zodra dit het geval is, zal ik de overweging maken en aan je denken.
Vaak pakte ik dan weer de informatieset met voorbeelden erbij en bedacht ik me dat het er zeker eens van ging komen…
En die dag brak aan; een nieuwe campagne werd op touw gezet en een onderdeel daarvan was aandacht op het nieuwe product vestigen in de winkels. Het product van de aardige meneer zou eindelijk van pas komen (voor de beeldvorming: het betrof statisch, ‘zelfklevend’ papier wat in alle soorten, maten en vormen bedrukt kon worden: je plakt het op een gladde ondergrond en voilà! Het blijft een aantal maanden hangen. En geen gedoe met plakrestanten als het statische papier eraf moest).
Mooi begin van een samenwerking
Ik ga die meneer blij maken, bedacht ik me, toen ik de telefoon oppakte en naar het bedrijf belde. Een oplage van een paar honderd posters op A2 formaat zal een mooi begin zijn van onze samenwerking. Een willekeurig persoon nam de telefoon op. Ik vroeg naar die aardige meneer, maar die was naar een afspraak. Maakt niet uit, ik doe toch mijn verhaal en meld ze het goede nieuws, dacht ik.
En ja; blij verheugd met deze potentiele opdracht werd ik netjes te woord gestaan en verder geholpen. Diezelfde dag mocht ik de offerte tegemoet zien. Nogmaals meldde ik specifiek dat ik eerst 2 voorbeelden wilde ontvangen van de posters (het waren 2 varianten) zodat ik de kwaliteit kon aanschouwen. Geen enkel probleem, was de reactie.
Hoeveel opstartkosten zegt u?
Wat schetste mijn verbazing: de 2 proefdrukken kostten E 160,-… Da’s best veel geld voor 2 proefposters. Ik ging ‘verhaal halen’ bij het bedrijf. De aardige meneer was wederom naar een afspraak, maar dezelfde persoon van vanmorgen stond me te woord.
En er was geen speld tussen te krijgen. De 2 proefposters bleven €160,- kosten en ondanks dat ik dat een onevenredig groot bedrag vond en ik aangaf voornemens te zijn in de toekomst meer opdrachten aan het bedrijf te gunnen, bleven de 2 proefposters E 160,-. Toegegeven, de uitleg van deze meneer klonk logisch en legitiem.
Maar toch…
Terug bij af
Ik zag van de opdracht af en voelde spijt voor de aardige meneer die al anderhalf jaar lang zijn best deed mij zijn leuke en nuttige product te verkopen. Voor mezelf trok ik lering uit het voorval: voorkom addertjes onder het gras: als je iets levert waarbij opstartkosten noodzakelijk zijn, meld dit dan altijd aan je klant in een vroeg stadium. Of, nog beter: neem de opstartkosten voor lief en meld de klant dat je die kosten voor je rekening neemt (of vraag een veel lager bedrag) en maak je belofte waar. Lever een super product en een goede service waarna je jezelf in alle waarschijnlijkheid een klant rijker kunt rekenen.
Het zit m vaak in de niet besproken verkoopvoorwaarden waar een klant gewoonweg niet van gediend is.
Leave A Comment